LSVb: laat Wit-Russen hier studeren

Wit-Russische studenten die door dictator Loekasjenko worden verbannen uit de collegebanken, moeten wat de LSVb betreft toegang krijgen tot de Nederlandse universiteiten. Staatssecretaris Rutte laat het initiatief aan de instellingen.
Bij de demonstraties tegen de ‘verkiezingsoverwinning’ van Loekasjenko werden de afgelopen weken honderden studenten opgepakt. Vaak worden die na vrijlating van de universiteit gestuurd door de Wit-Russische autoriteiten. Om de gedupeerde studenten te helpen, sloten de Poolse universiteiten al een contract met hun overheid, zodat deze groep zijn studie daar kan voortzetten. Volgens de LSVb werkt ook Italië aan zo’n regeling.

Staatssecretaris Rutte is welwillend, maar zijn woordvoerder laat weten dat extra maatregelen niet nodig zijn. ‘Het is natuurlijk onzin dat studenten vanwege hun politieke overtuiging van de universiteit worden gestuurd, en ze moeten natuurlijk door kunnen gaan met hun studie. Maar het ligt niet op de weg van dit departement om maatregelen te nemen. Dat is vooral een zaak van de Immigratie- en naturalisatiedienst. Daarnaast zijn de universiteiten aan zet. Die moeten ruimte hebben op de opleiding en huisvesting regelen.’
Een woordvoerder van de IND stelt dat Wit-Russische studenten aanspraak kunnen maken op een verblijfsvergunning, mits ze Engels spreken, een bepaald kennisniveau hebben en in het bezit zijn van een geldig paspoort.
Universiteitenvereniging VSNU vindt de actie sympathiek. Voorlichter Aly Oldersma gaat er vanuit dat universiteiten meer dan bereid zijn zich hard te maken voor de studenten, ‘maar dat kan natuurlijk pas als de overheid de juiste randvoorwaarden schept’.

De LSVb voerde de afgelopen weken actie voor de Wit-Russische oppositie. De bond organiseerde onder meer een ‘Missie naar Minsk’, waarbij studenten naar Wit-Rusland reisden om president Loekasjenko een petitie aan te bieden die door diverse Europese politici was ondertekend. Zij kregen echter geen visa. (TdO/HOP)