‘Minder Erasmus-beurzen voor Nederland’

Er dreigt een halvering van het aantal Nederlandse studenten die met een Erasmus-beurs naar het buitenland gaan. Dat zegt internationaliseringsorganisatie NUFFIC.

De Europese Unie stopt de komende jaren achthonderd miljoen euro extra in uitwisselingsprogramma’s. Daarvan zal het Erasmus-programma waarschijnlijk veertig procent krijgen. Tegelijkertijd wil de EU de Erasmus-beurs verhogen van 150 naar 250 euro. Daarmee is het extra budget alweer uitgegeven.
Het bedrag moet nog over de afzonderlijke landen worden verdeeld. De NUFFIC vreest dat de som voor Nederland niet noemenswaardig verhoogd zal worden, terwijl de studenten meer geld moeten meekrijgen.
‘Honderd euro geeft in Nederland niet de doorslag om naar het buitenland te gaan’, zegt Hanneke Teekens, directeur internationalisering van de NUFFIC. ‘Van 250 euro kun je net zo min leven als 150 euro. Zo’n verhoging heeft geen zin en betekent alleen maar dat er minder studenten op reis kunnen.’ (BB/HOP)