Nieuw pand voor weggeefwinkel gekraakt

Voor de weggeefwinkel in Den Bosch, die per 1 juni ontruimd moet zijn, is een nieuw onderkomen gevonden. Gisterochtend is een pand gekraakt aan de Havendijk1.

In de weggeefwinkel aan de Maijweg, waar oude spullen gratis kunnen worden meegenomen, werken enkele Avans-studenten als vrijwilliger. Door NS vastgoed, eigenaar van het pand, was een rechtszaak aangespannen, omdat ze er parkeerplaatsen wil aanleggen. De rechter stelde de eigenaar in zijn gelijk.
Omdat de krakers de weggeefwinkel en het eetcafé dat in hetzelfde pand is gehuisvest, op een andere plek willen voortzetten, kraakten ze een pand aan de Havendijk, vlakbij de Verkadefabriek. Over twee maanden hopen ze de winkel te hebben verhuisd. ‘Er moet nog heel wat gerenoveerd worden, want een brand heeft hier flink wat schade veroorzaakt’, zegt vrijwilliger Fokke Verhagen, eerstejaarsstudent Social Work in Den Bosch. (CB)