Nog vier dagen tevredenheidsonderzoek

De tevredenheidspeiling onder studenten (STO) is gisteren de laatste week ingegaan. De respons blijft problematisch.
Van de hele studentenpopulatie had eind vorige week 15,1 procent. Te mager om er betrouwbare conclusies op te baseren.
Nog problematischer is het om uitspraken te doen over afzonderlijke academies en opleidingen. Het verschil in respons tussen de academies is groot. Opvallend is dat uitgerekend aan de Academie voor Marketing, waar je leert hoe belangrijk respons bij een onderzoek is, slechts 9,9 procent van de studenten de moeite hebben genomen de enquête in te vullen.
Andere academies die een lage respons vertonen zijn de Academie voor Industrie en Informatica (10,4 procent), de Academie voor Sociale Studies Breda (11,9 procent), de International School (12,3 procent) en de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost (8,0 procent), Academie voor Deeltijd (12,3 procent). Ook de locatie Tilburg van de Academie voor Technologie en Management scoort laag: 6,8 procent.
Tegenover academies met een lage respons staan andere waar een redelijke opkomst wordt gemeten: Academie voor Pedagogisch Onderwijs (23,5 procent), Juridische Hogeschool (24,1 procent), Academie voor Sociale Studies Den Bosch (21,9 procent), Academie voor Technologie van Gezondheid en Milieu (26,0 procent).

De leider van het ondezoek, Wil Kwinten, waarschuwt dat de academeis met een lage respons problemen kunnen krijgen bij accreditaties. Ze zullen daarbij onderzoeksresultaten moeten kunnen overleggen, maar onder een minimale respons kunnen die niet worden getrokken.

Gisteren en vandaag wordt nog geprobeerd aan de ingangen van de hogeschool studenten te verleiden de enquête in te vullen op daar geïnstalleerde computers. (FG)