Onrust aan Erasmus Universiteit

Het bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam wankelt. De raad van toezicht geeft het college van bestuur tot september de tijd om orde op zaken te stellen.
Met zijn ingreep heeft de raad een bestuurscrisis voorkomen, schrijft het Rotterdamse universiteitsblad Erasmus Magazine afgelopen week. Rector magnificus Steven Lamberts heeft de opdracht gekregen om een strategie voor de komende tien jaar te ontwikkelen. Collegevoorzitter José van Eijndhoven moet het bureau van de universiteit reorganiseren.

Vooral dat laatste heeft prioriteit. In augustus vorig jaar leverde het adviesbureau Berenschot vernietigend commentaar op het bureau. In brieven en interviews is sindsdien aangekondigd dat er iets zou gebeuren, maar er volgden geen maatregelen.
De secretaris van de universiteit is nu opgestapt, meldt de website van Erasmus Magazine. Hij heeft negentien jaar leiding gegeven aan het bureau van de EUR. Het was al bekend dat de directeur informatievoorziening en automatisering in oktober met vervroegd pensioen gaat. De directeur onderzoek en onderwijs is inmiddels naar de economische faculteit verhuisd. (BB/HOP)