Saxion vreest paria in Europa te worden

Als de rechter Saxion Hogescholen veroordeelt wegens fraude, kan dat miljoenen euro’s per jaar kosten: Europese studiefondsen hanteren een strafrechterlijk verleden als negatief criterium. Dat meldt het hogeschoolblad Sax.
Gisteren stonden Saxion en twee voormalige functionarissen van de instelling voor de Zwolse strafrechter wegens hun aandeel in de ‘hbo-fraude’ in 2001. Het openbaar ministerie beschuldigt hen van het vervalsen van inschrijvingen.
Volgens advocate Goris kan een veroordeling van Saxion verstrekkende gevolgen hebben. Op aanvraagformulieren van Europese fondsen wordt expliciet gevraagd of de aanvragende instelling ooit veroordeeld is geweest. De raadsvrouw vreest voor de positie van Saxion op de Europese markt: ‘Voor een kennisinstelling als Saxion heeft dit financieel en materieel rampzalige gevolgen.’ (FG)