Scriptieprijzen voor vloeibare microchip en luchtafvoer

Ingenieursvereniging Kivi Niria heeft gisteren de jaarlijkse afstudeerprijzen uitgereikt. Prijswinnaars zijn Sander van de Ven (Haagse Hogeschool) en Bouke Ankoné (Universiteit Twente). Ze krijgen elk 2500 euro en een arbeidscontract.

Van de Ven haalde de buit binnen met de ontwikkeling van een centrale afvoerbox voor ventilatiesystemen in huis. Na onderzoek naar bestaande luchtafvoer kwam de hbo-student industrieel product ontwerp met een goedkoper, efficiënter en stiller systeem waarvoor inmiddels een patent is aangevraagd.
De ontwikkeling van een goed functionerende vloeibare chip leverde Bouke Ankoné de winst op in de wo-categorie. Ankoné studeerde af in de richting chemische technologie en wordt door de jury geroemd voor zijn uitstekend geschreven scriptie en de maatschappelijke relevantie van zijn onderzoek – nieuwe ontwikkelingen in chiptechnologie zijn doorgaans zeer waardevol. “Belangrijk is dat Ankoné’s theorie en technologie zich in verschillende experimenten hebben bewezen.
Aan de Kivi Niria-prijs is een geldbedrag van 2500 euro verbonden. Daarnaast krijgen beide winnaars dit jaar een baan aangeboden door het bedrijf United Technical Solutions, dat de ingenieursprijs sponsort. De afstudeerprijzen wordt sinds 1977 jaarlijks uitgereikt.

Vanuit Avans Hogeschool waren Dorota Jaskiewicz en Agnieska Pawlikowska, beiden afgestudeerd aan de opleiding Bouwkunde in Tilburg, genomineerd voor de prijs. Jaskiewicz vanwege haar ontwerp voor de spoorzone in Tilburg en Pawlikowska voor de Piushaven. (TdO/HOP, MvH)