Sociale Studies krijgt minor ‘Werken in een gedwongen kader’

Reclassering Nederland gaat samen met Avans Hogeschool, Hogeschool Leiden, Hogeschool Utrecht/Amersfoort, Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en een aantal maatschappelijke organisaties de minor ‘Werken in een gedwongen kader’ ontwikkelen. De verschillende partijen ondertekenen morgen in Utrecht het samenwerkingsconvenant.
De Academie voor Sociale Studies Breda/’s-Hertogenbosch en de andere hogescholen gaan de minor vanaf het schooljaar 2007/2008 aanbieden. Gestructureerd en effectief werken binnen een gedwongen, onvrijwillig contact staat centraal in de minor. Verder komen onderwerpen als diagnostiek, risico-inschatting, methodiek, gesprekstechnieken en het samenwerken met ketenpartners aan bod.
De minor speelt in op de behoefte om meer personeel met specifieke competenties voor het werken in een gedwongen kader te krijgen, omdat het justitiële speelveld steeds complexer wordt. Tijdens de openbare verhoren van het parlementair onderzoek tbs uitte ook de wetenschap de noodzaak van een opleiding voor werken in een gedwongen kader. Het samenwerkingsverband is voor vijf jaar.
Docent Frank Philippart van de Academie voor Sociale Studies deeltijd is voorzitter van de projectgroep die het onderwijs gaat ontwikkelen. (KvdL)