Studenten bang om te klagen over intimidatie

Aan de Universiteit van Tilburg bedenken studenten zich wel twee keer voordat ze een formele klacht indienen wegens intimidatie door docenten. De vertrouwenspersonen van de universiteit melden dat angst voor represailles hen dikwijls weerhoudt. Dat staat in Univers, het blad van de UvT.
In het jaarverslag van de vertrouwenspersonen staat dat in twee gevallen studenten met een klacht per se anoniem wilden blijven. In één geval zou een docent gedreigd hebben betrokkene van een tentamen uit te sluiten.
Vertrouwenspersoon Iris Sliedrecht verklaart het verschijnsel uit de machtspositie van docenten: ‘Soms leidt dit tot machtsmisbruik. En bij een formele klacht moet de student persoonlijk voor een commissie verschijnen en een serieuze ondervraging ondergaan, net als degene tegen wie de klacht is ingediend.’ (FG)