Studenten kunnen naar extra vakantieweek fluiten

Studenten van de Academie voor Algemeen en Financiële Management in Breda die in de laatste schoolweek een vakantie hebben geboekt, omdat ze dachten klaar te zijn met de tentamens, hebben een probleem. Die week wordt vanaf dit jaar gebruikt voor hertentamens. Daarover kregen de studenten 6 april een brief van de directie.

De academieraad gaat een brief naar de academiedirectie sturen met het verzoek de herkansingperiode ná de zomervakantie te handhaven. Dat is vandaag tijdens de vergadering besloten.
‘Sommige studenten hebben al een vakantie gepland. In de studiegids staat dat de herkansingen in de week van 21 augustus zouden plaatsvinden. Ze denken dat ze na de laatste tentamens van dit schooljaar klaar zijn. Bovendien hebben ze nu minder tijd om te studeren’, zei academieraadslid Rick Doodkorte, docent Management, Economie en Recht.
Volgens Personeel & Arbeiddocent en raadslid Victor Möller reageerden zijn studenten positiever. ‘Die zijn blij dat ze vóór de vakantie weten of ze een blok hebben gehaald, waardoor ze bijvoorbeeld zeker weten dat ze op stage kunnen.’
Möller vindt wel dat de studenten de mogelijkheid moeten hebben om te kiezen en staat daarom achter het voorstel in de brief om het hertentamenmoment in augustus te handhaven.
Volgens de raad had de directie de hertentamenperiode niet zomaar mogen wijzigen. De onderwijs- en examencommissie en de academieraad hadden het besluit eerst moeten goedkeuren.
Academiedirecteur Jan Willem Bakker meldt desgevraagd aan Punt dat de directie goede redenen had om dit nieuwe tentamenmoment in te voeren, omdat de school dan eerder weet wie er volgend schooljaar aan welk blok begint. Er kan dan eerder worden begonnen aan het maken van roosters. Anders zou dit na de vakantie pas bekend zijn.
‘Ik snap dat studenten dachten dat ze geen verplichtingen meer hadden en een vakantie hebben geboekt, maar het blijft wél een onderwijsweek. We zijn de klachten van studenten nu aan het verzamelen. We gaan eerst kijken wat de omvang ervan is en beslissen dan hoe we ermee omgaan.’ (PM)