Studiefinanciering mee naar VS en Japan

Staatssecretaris Rutte overweegt ook studiefinanciering mee te geven aan studenten die voor een opleiding in de Verenigde Staten of Japan kiezen.

Als alles volgens plan verloopt, kunnen Nederlandse studenten hun studiefinanciering vanaf 2007 ‘meenemen’ naar andere landen in de Europese Unie. Daarmee voldoet Nederland aan afspraken in de Bologna-verklaring, waarin ter bevordering van de mobiliteit is afgesproken dat alle landen hun eigen studenten bekostigen. Regeringspartij D66 wil een stap verder gaan en vroeg de staatssecretaris in februari waarom de export van de studiebeurs beperkt moet blijven tot de EU.
Nederland loopt met zijn plannen voor meeneembare studiefinanciering voorop in de EU. Er is nog geen sluitende internationale afspraak. Studenten kunnen dus nog steeds een beroep doen op studiefinanciering of onkostenvergoedingen in het land waar zij studeren. Van beide landen studiefinanciering ontvangen is echter verboden. Rutte verwacht op korte termijn afspraken te kunnen maken over de uitwisseling van studentgegevens die misbruik moet voorkomen. Overigens gaat de staatssecretaris er vanuit dat de meeste Nederlanders de voorkeur geven aan hun ‘eigen’ beurs, die tot een van de hoogste van Europa behoort.

De PvdA liet al eerder weten dat ook de leerrechten die studenten straks krijgen over de grens inzetbaar moeten zijn. Dat is de liberaal Rutte een brug te ver. De staatssecretaris wil de experimenten met een open onderwijsbestel afwachten voordat hij over de totale export van onderwijsbekostiging gaat nadenken. (TdO/HOP)