Studieuitval door negeren van gezondheidsklachten

Voorttobben ondanks gezondheidsklachten leidt tot onnodige studieuitval. Dat zegt onderzoeker Cécile Boot naar aanleiding van een onderzoek onder Amsterdamse studenten.
Volgens Havana, het weekblad van de Hogeschool van Amasterdam, heeft meer dan de helft van de onderzochte studenten last van ‘stille pijn’ en vermoeidheid. Het gaat deels om psychische klachten. Vermoeidheid is bij 55 procent van de ondervraagden een probleem, bij 10 procent zelfs een in ernstige mate. Studenten vinden het moeilijk oorzaken aan te wijzen.
De meeste studenten kloppen niet aan bij een studentenarts. Deden ze dat wel, dan zou dat kunnen schelen in het aantal studieverlaters, denkt Boot. Ze wil de vragenlijst van het onderzoek voortaan als hulpmiddel gebruiken, om de gang naar een arts te vergemakkelijken. Door het invullen ervan wordt men blijkbaar aan het denken gezet: verschillende deelnemers aan het onderzoek zochten vervolgens hulp. (FG)