Subsidie voor werving Duitse kunststudenten

De Akademie voor Kunst en Vormgeving/St. Joost krijgt van de Raad van Bestuur een eenmalige subsidie van 19.600 euro voor de werving van Duitse studenten. De kunstacademie mikt op ongeveer 20 tot 24 studenten.

‘In het eerste jaar zullen dat er waarschijnlijk wel wat minder zijn, zegt medewerker Annemarie Quispel, die zich onder andere bezighoudt met het aantrekken van Duitse studenten. ‘De werving is nog maar pas begonnen en de academie is dus nog niet zo heel erg bekend.’
De jonge Oosterburen die in september aan de propedeuse beginnen, worden gemengd met hun Nederlandse studiegenoten. ‘Er komt geen aparte Duitse klas.’
Ze moeten dezelfde toelatingsprocedure doorlopen als de Nederlandse. Twee weken voordat het schooljaar begint, krijgen de studenten een vijf weken durende taalcursus. De academie treft momenteel voorbereidingen om de groep studenten op te vangen. ‘We kunnen ze geen huisvesting aanbieden, maar we kunnen hen wel helpen met het zoeken van een kamer’, zegt Quispel.

Educon, een Duits marketing bureau zorgt voor de werving van de studenten, via internet en digitale flyers. Uit een onderzoek van Educon blijkt dat in ieder geval vijftien studenten een opleiding willen volgen aan de academie in Den Bosch of Breda. In Duitsland gelden er voor de meeste opleidingen een numerus fixus. De toelatingseisen zijn hoog. Alleen de studenten met de hoogste cijfers en de beste motivatie worden toegelaten. Steeds meer Duitse studenten nemen hun toevlucht tot Nederlandse opleidingen. Vooral de onderwijsinstellingen in het oosten van het land zijn in trek. (CB)