Tevredenheidsonderzoek twee weken langer

De periode van het tevredenheidsonderzoek onder studenten (STO) wordt met twee weken verlengd. Men hoopt daarmee de respons te verbeteren.
Aanvankelijk was het de bedoeling de enquête donderdag 13 april (a.s. donderdag) te beëindigen. Het ziet er echter naar uit dat de respons op die datum nog te mager is om betrouwbare conclusies te trekken op het niveau van afzonderlijke academies en opleidingen. Afgelopen woensdag stond de teller op tien procent. Het Leer- en Innovatie centrum (LIC), dat de peiling verzorgt, mikt op een respons van dertig procent.
In de afgelopen periode waren studenten minder aanwezig vanwege toetsweken. Wil Kwinten van de projectgroep beaamt dat de onderzoeksperiode ietwat ongelukkig is gekozen. Volgende week beginnen de colleges weer. Men hoopt dat de academies dan makkelijker hun studenten kunnen aansporen om de digitale enquête alsnog in te vullen.
De academies en opleidingen hebben belang bij voldoende deelname aan het onderzoek, omdat ze bij accreditaties de resultaten moeten kunnen overleggen. De beoordelingscommissie wil zien wat studenten vinden van diverse zaken, zoals over de beroepsgerichtheid van de opleiding, de toetsen en de studieloopbaanbegeleiding.
De nieuwe eibnddatum van de enquête is vastgesteld op vrijdag 28 april. (FG)