Verwendag voor tienermoeders

Tienermoeders komen nauwelijks aan zichzelf toe. Peter van Dongen en Corien Ortonio van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst in Breda, organiseren daarom dinsdag 2 mei voor hen een verwendag in Amsterdam.

Van Dongen en Ortonio volgen samen een ‘ghanditraining’. Onderdeel hiervan is het organiseren van een dag voor groepen die in de knel zitten. Samen met vijftien medecursisten kozen ze voor tienermoeders.
De gedachte erachter is dat tienermoeders het zwaar hebben. Terwijl ze zichzelf nog maar net ontdekken, krijgen ze ineens de verantwoordelijkheid van het moederschap voor de kiezen. Tijdens ‘A Beautiful Day’ krijgen ze een verdiend dagje rust. ‘We laten ze lekker weer zelf ’n beetje “kind” zijn en de hele dag genieten van leuke activiteiten’, schrijft Ortonio op hun website over de dag, die door sponsors wordt bekostigd.

Dinsdag kunnen de tienermoeders zich de hele dag laten verwennen. Ze mogen een nieuw kapsel uitproberen en mooie make-up laten aanbrengen. Creatief aan de slag gaan door djembé te spelen, sieraden te maken of te scrappen (foto’s inplakken en versieren). Of actief streetdancen en daarna ontspannen tijdens een massage.
Tijdens al die activiteiten hoeven ze zich geen zorgen te maken over hun kinderen. Want daarvoor is opvang geregeld, met een speurtocht, poppenkast en teletubbies.
Veel tienermoeders hadden oren naar de dag. Helaas kunnen er maar honderd meiden meedoen, zegt Van Dongen. ‘We krijgen zeventig kinderen tussen de 0 en 1 jaar en nog tussen de 1 en vijf jaar. Daarvoor moeten we allemaal opvang regelen.’ (MvH)