Werving middelbare scholieren individueler

Een goede website waar studenten ook lesmateriaal kunnen inzien én meer meeloopdagen. Met een individuelere aanpak kan Avans Hogeschool meer toekomstige studenten werven.

Dat was de uitkomst van een discussie tussen decanen en hogeschooldocenten tijdens de decanendag op 20 april in Den Bosch. Want al kiezen studenten tegenwoordig veelal via internet, een dagje meelopen is erg populair. ‘Ik merk bij mijn leerlingen dat ze tijdens zo’n les veel opsteken’, aldus een aanwezige decaan. ‘Ze vormen zich dan eerder een beeld van hoe de opleiding kan zijn.’
Als voorbeeld noemt ze de mogelijkheden bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Leerlingen kunnen daar een les bijwonen op het moment dat zij dat wensen. Bij de Academie voor Marketing in Den Bosch wordt de mogelijkheid verkend om een soortgelijk traject op te starten.
Gewone open dagen werken in ieder geval niet, menen de aanwezigen. Die zijn te druk, en de bezoekers krijgen te veel informatie. Toch wil niet iedereen alle informatie op internet inzetten. ‘Internet is te statisch’, meent studieadviseur Ineke van Hal van de Academie voor Marketing en Business Management in Breda. ‘Je kunt niet laten zien dat de zakken chips die studenten hebben gemaakt nu in de winkels liggen. Dat wil ik ze vertéllen.’

Tijdens de decanendag werd in verschillende workshops ingegaan op de begeleiding die Avans haar studenten biedt. De loopbaanbegeleiding blijkt erg uiteen te lopen. Zo geeft de Academie voor Management en Bestuur in Den Bosch haar ongemotiveerde studenten onderwijsleercontracten. ‘Op het moment dat deze leerling iets niet inlevert, bellen we die meteen. Het is anders dan een student die studieachterstand heeft door problemen.’ Tot hoelang blijf je dat doen, wil Ger van Cleef van de Academie voor Marketing in Den Bosch weten. Binnen een jaar moet de opleiding toch wel inzien of iemand geschikt is voor het vak. Een bindend studieadvies werkt dan beter. Ger van Cleef: ‘Als iemand niet gemotiveerd is, heeft ‘ie pech. Dan willen we hem niet.’ (MvH)