Wie wint de universiteitsquiz?

Op Nederland 3 gaat vanavond om kwart over negen de universiteitsquiz van start. In de eerste aflevering nemen studenten van de Universiteit van Tilburg het op tegen een team van de Universiteit van Amsterdam. Op 29 mei is de grote finale.
Onder het motto ‘Haeret semper aliquid’ (er blijft altijd wat hangen) presenteert Amerika-deskundige en hoogleraar Maarten van Rossem de acht afleveringen van de VPRO-quiz. Teams van de veertien universiteiten nemen deel aan het programma. Zij moeten antwoord geven op een vraag als: ‘Wanneer werd Napoleon geboren?’. Verder is er een onderdeel retorica, waarin de studenten worden beoordeeld op hun talent en vaardigheid om voordrachten te houden.

Het idee van de universiteitsquiz is niet nieuw. In Engeland bestaat al sinds 1962 het programma University Challenge, dat op zijn beurt weer een kopie is van de Amerikaanse radioquiz College Bowl die al in 1953 begon. De formule is zeer succesvol: op zender BBC 2 is University Challenge het best bekeken spelprogramma.

Overigens verschijnt niet elke universiteit met zijn inhoudelijk sterkste opstelling aan de start. Universiteitskrant Wb meldde vorige week dat de Wageningen Universiteit vooral ‘leuke studenten’ heeft geselecteerd. (TdO/HOP)

www.collegebowl.com/uc/info.html
www.collegebowl.com