Wit-Rus heeft paspoort nodig

Studenten uit Wit-Rusland moeten een paspoort hebben voor ze in Nederland mogen studeren. Dat heeft minister Verdonk van vreemdelingenzaken in de Tweede Kamer gezegd.

Mochten de vluchtelingstudenten geen paspoort hebben, zal Verdonk aan haar collega Bot van Buitenlandse Zaken vragen om diplomatieke druk uit te oefenen, zodat ze er alsnog een krijgen. Verdonk wil niet zeggen wat er gebeurt als die druk niets oplevert. ‘Het paspoort is één van de eisen om Nederland binnen te komen’, zegt een voorlichter. ‘Als je daaraan morrelt, dan morrel je aan het hele systeem.’
Geld is voor de studenten het probleem niet. Staatssecretaris Rutte en minister Verdonk hebben toegezegd dat er budget voor hen zal worden vrijgemaakt. Ook zal de IND de aanvragen van Wit-Russische studenten versneld behandelen. De regering heeft nog geen idee hoeveel studenten er uiteindelijk naar Nederland zullen komen, laat staan hoeveel van hen geen paspoort hebben. (BB/HOP)