Xplora geopend met snelle beelden en beats

Met worstenbroodjes, ballonnen en muziek is vanmiddag officieel Xplora, het Leer- en Innovatiecentrum aan Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch, geopend.

Bij de opening zijn alle multimedia uit de kast gehaald. Van een scherm spreekt Carel Geenen, directeur van Xplora de gasten toe. Terwijl hij een paar meter verder in de multimediaruimte zit.
Op een ander scherm worden snelle beelden van het gebouw gecombineerd met harde muziek. DJ Julian Edwardes en VJ Ferdinand Maks, allebei oud-student van de kunstacademie in Breda, doen hun best er een feest van te maken. En dat lukt ze goed, want studenten lijken er door te worden aangetrokken. Niet alleen de muziek lokt, ook het interieur, de kleuren, de stoelen en de flinterdunne beeldschermen.

Hoewel Xplora nog niet helemaal gereed is, weten studenten er hun weg al aardig te vinden. Bijna alle computers zijn bezet. In de mediatheek staan grote ronde tafels waarop een beeldscherm staat. ‘Ideaal voor projectgroepen’, zegt Stephanie Smelt, eerstejaarsstudente HBO-Rechten. ‘Eerst zat je zowat bij elkaar op schoot. Nu kan iedereen ruim zitten.’

Het is het eerste leercentrum dat officieel bij Avans is geopend. De studenten en medewerkers in Breda en Tilburg moeten nog even wachten. In de loop van het volgend studiejaar kunnen zij er gebruik maken. (CB)

(Klik op de foto voor de vergroting)

klik