AFM-student kan vanaf 2007 hoppen tussen praktijk en theorie

Toekomstige studenten van de Academie voor Financieel Management in Den Bosch kunnen vanaf 2007 kiezen voor een praktijkgerichte leerroute, theoretische route of een gemengde vorm. De academie gaat namelijk meerdere leerroutes aanbieden. ‘Bright ones’ kunnen zelfs een individueel traject volgen.

Sinds 2000 geeft de Academie voor Financieel Management (AFM) competentiegericht onderwijs. Studenten krijgen in elk blok een praktijkopdracht waaruit de casus afkomstig is van een bestaand bedrijf. De opbouw van zo’n blok is telkens hetzelfde en een student krijgt in zijn studieloopbaan dus twaalf keer dezelfde lesopbouw voor de kiezen.
Om meer in te spelen op de verschillende manieren van leren, ontwikkelde de opleiding verschillende leerroutes. Bij de praktijkgerichte leerroute is de student bij het bedrijf aanwezig om bijvoorbeeld een jaarrekening te leren maken. De theoretische route bestaat voornamelijk uit hoorcolleges op school. De laatste variant is het praktijkblok zoals de huidige studenten krijgen.
Ten Kortenaar denkt dat de nieuwe aanpak beter aansluit op wat de student wil. Deze kan namelijk elk blok kiezen of hij liever de praktijk ingaat of de boeken induikt. Maar een student mag niet altijd voor de praktijk kiezen, hij moet alle routes hebben gedaan om uiteindelijk te kunnen slagen. ‘Op deze manier willen we studenten in aanraking brengen met andere manieren van leren.’
De directeur verwacht wel dat er een stormloop zal zijn op bepaalde leerroutes, maar is niet bang voor een tekort aan bedrijven. Studenten moeten zelf op zoek naar een bedrijf waar ze aan de praktijk mogen snuffelen. ‘We willen veel meer verantwoordelijkheid bij de student leggen.’

Voor de ‘slimmeriken’ wil de opleiding een individueel traject ontwikkelen. En dat is niet degene die een tien haalt, zegt Ten Kortenaar, maar die ‘het journaal haalt omdat hij op vijftienjarige leeftijd een internetbedrijfje heeft opgestart’. Deze route is slechts voor enkelen weggelegd, omdat het veel van docenten vergt. ‘Het gaat om zeer specifiek maatwerk, bijvoorbeeld iemand die voor zijn eigen bedrijfje snel wil leren een jaarrekening te maken.’
Tijdens een studiedag op donderdag 29 juni gaat het docententeam om ervaring op te doen een eerste blok bouwen. (MvH)