Boeken inleveren voor Roemenië

Lotte van Houwelingen, vierdejaarsstudente Commerciële Economie in Breda, wil zoveel mogelijk boeken inzamelen om deze te verkopen op een markt. De opbrengst ervan gebruikt de studente voor een project in Roemenië.
Lotte gaat van 1 tot en met 10 augustus werken voor de stichting Mana Deschísa (betekent ‘open handen’) in Cámpina, dat 90 kilometer van de hoofdstad Boekarest ligt. Via de Nederlands Gereformeerde Kerk kwam ze in aanraking met deze stichting, die kansarme en veelal verslaafde straatkinderen de mogelijkheid biedt een vak te leren waarmee ze in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. Hierdoor hoeven ze niet langer meer op straat te leven. In het wooncentrum houdt de jeugd zich bezig met het verzorgen van de dieren, het bakken van brood, het maken van kleding, het renoveren en bouwen van huizen, het werken in de zagerij en in de tuin.
De studente betaalt haar reis en verblijf zelf. ‘We gaan met elf mensen van onze kerkgemeenschap er naartoe om mee te helpen in de tuin. We willen zoveel mogelijk geld inzamelen om aan de stichting te kunnen geven’, vertelt Lotte. Het project spreekt haar aan omdat de jongeren naast het vak ook leren om te gaan met trauma’s en teleurstellingen. ‘Op die manier probeert de stichting te voorkomen dat de jongeren na het volgen van een programma weer vervallen in hun oude leventje op straat’, verklaart Lotte.
Mensen die bruikbare boeken hebben, kunnen deze vóór 14 juni inleveren bij docent Chris Vermeer aan de Lovensdijkstraat 63, kamer 63.130. Wie sponsor wil zijn, kan contact opnemen met Lotte, lotteismyname@hotmail.com.
Meer informatie over Mana Deschísa is te vinden op de site: www.openhanden.nl. (KvdL)