Chinezen kennen Nederland

Nederland is vrij bekend onder niet-EU-studenten die in Europa willen studeren. Eén op de tien zegt iets van het Nederlandse hoger onderwijs te weten. Onder Chinezen is dat zelfs zeventien procent.

Dat blijkt uit een enquête onder twintigduizend studenten uit China, India, Mexico, Brazilië, Rusland en Thailand. Die bekendheid betekent niet dat het enthousiasme voor Nederland groot is. De landen van voorkeur zijn Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk. Voor de kleinere landen is ‘weinig tot geen belangstelling’, zeggen de onderzoekers, ‘hoewel daar voor de Skandinavische landen en Nederland verandering in lijkt te komen’.
Van de studenten die uiteindelijk voor Nederland kiezen, wilde de helft eigenlijk naar een ander land, zoals Amerika of het Verenigd Koninkrijk, maar strenge immigratiewetgeving en hoge kosten weerhielden hen. (BB/HOP)