Doceren in het hbo aan de hand van 54 cases

Hbo-docenten leren hooguit incidenteel, meent de Rotterdamse hbo-docent René van Kralingen: ‘Alleen studenten aan een hbo-instelling leren gericht.’ Dat is een van de conclusies van zijn boek ‘Eerste hulp bij didactische ongelukken’.
Als oorzaken wijst hij op het zwakke onderwijskundig management, de bureaucratie en het solistisch karakter van docentschap.

Van Kralingen werkte als universitair opleidingsdocent en trainer van hbo-docenten en is momenteel hbo-docent en onderwijsadviseur. Zijn boek, dat volgende week dinsdag in Rotterdam wordt gepresenteerd, is bedoeld als hulp voor docenten ‘die het hoger onderwijs echt naar een hoger plan willen brengen en willen beginnen bij zichzelf’. Er komen 54 cases aan bod met suggesties die leiden tot verbeteringen in de onderwijspraktijk. (FG)