Eervolle vermelding voor afgestudeerde Chemie-studente

Avans-studente Sylvia Duinkerke heeft met haar afstudeerscriptie een eervolle vermelding gekregen bij de uitreiking van de Gouden Spatel. De Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV) heeft deze prijs in 1982 in het leven geroepen. Hij is bedoeld voor de beste scriptie van een hbo-student Chemie.
Om in aanmerking te komen voor een eervolle vermelding of het winnen van de Gouden Spatel heeft het KNCV criteria als probleeminzicht, inventiviteit, originaliteit, gebruik van bestaande kennis, gebruik van beschikbare techniek en verslaglegging. De scriptie van Duinkerke werd net niet uitgeroepen als beste, waardoor de oud-studente 1000 euro misloopt. Aan een eervolle vermelding is geen geldbedrag gekoppeld.
Duinkerke deed haar afstudeeronderzoek bij Alcontrol Food in Den Bosch. Zij onderzocht daar methoden om metalen in diervoeders te analyseren. Haar bevindingen legde ze vast in haar scriptie ‘Validatie en optimalisatie van de analyse van metalen in diervoeders met AAS’. AAS staat voor AtoomAbsorptieSpectrometrie, een veel toegepaste analytisch-chemische methode.
In het verleden wonnen Avans-studenten Robert van Waterschoot (2003), Elham Sadat Noorbakhsh (2000) en Rob Plompen (1987) de Gouden Spatel. (KvdL)