Expositie van kunstenaars met psychische beperking

In bibliotheek Helftheuvel in Den Bosch is van 6 juni tot en met 29 juni een tentoonstelling te zien van mensen met een psychische beperking. Vier tweedejaarsstudenten Social Work hebben de expositie opgezet.

Vijftien kunstenaars exposeren ondermeer schilderijen, beelden, foto’s, tekeningen, poëzie en kunstlampen. ‘Het is professionele kunst. Het zijn mensen die hun werk verkopen en ook op andere plaatsen exposeren’, benadrukt Martje Lamers, tweedejaarsstudent Social Work in Den Bosch. Samen met drie medestudenten wil ze het ‘gekke’ beeld dat over deze mensen bestaat, proberen te veranderen. ‘Er bestaan veel vooroordelen. Dat ze bijvoorbeeld in een inrichting zitten en dat de kunst die ze maken, niets bijzonders kan zijn. De meeste van de deelnemers wonen zelfstandig en hebben één keer in de week ambulante hulp. Sommigen hebben werk’, legt Martje uit.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen met een psychische beperking minder vaak deelnemen aan de arbeidsmarkt, minder geld te besteden hebben en een relatief klein sociaal netwerk hebben. ‘Ze hebben vaak het gevoel buitengesloten te zijn’, zegt Martje.
Met de tentoonstelling willen de studenten de mensen laten zien dat ook deze groep een rol heeft in de samenleving. ‘Om ze uit het hokje te halen, moeten we ze toch eerst in een hokje plaatsen. Daarom wordt bij de tentoonstelling gemeld dat het om mensen met een psychische beperking gaat.’
De studenten hebben bewust de bibliotheek in winkelcentrum Helftheuvel als locatie voor de expositie uitgekozen. ‘Er komt een breed publiek. Mensen die naar de bibliotheek gaan, boodschappen doen, studenten en jongeren.’ (CB)