Franse studenten op bezoek bij Bouwkunde

Zes Franse studenten hebben een maand lang een project gedaan bij de Academie voor Bouwkunde en Management in Tilburg. Het is voor het eerst dat Fransen de academie bezoeken.

Voorheen was de taal een probleem. ‘Niet alle docenten zijn gewend om in het Engels les te geven. En Fransen beheersen deze taal ook niet altijd even goed. Maar deze studenten spreken goed Engels’, zegt Marianne Brekelmans, medewerker van het International Office van Avans Hogeschool.
Een maand lang hebben de studenten die uit Rennes komen, lessen gevolgd bij stedenbouwkunde en hebben ze een project gedaan. Voor dat project moesten ze bouwwerken ontwerpen in de stijl van drie architecten die ze zelf hadden uitgekozen. De studenten kozen voor de Franse architect Pierre Chareau, Ludwig Wittgenstein uit Oostenrijk Louis Khan uit de Verenigde Staten. Geheel in de stijl van Chareau ontwierp Eddy Jossi samen met zijn studiegenoot een strandhuis van veel glas en hout.
De Nederlandse manier van lesgeven spreekt de studenten aan. ‘In Frankrijk hebben we veertig uur per week les. Hier hebben we veel meer vrijheid. We kunnen onze tijd zelf indelen’, zegt Jossi. Zondag vertrekken ze weer naar Frankrijk. (CB)