Tot nu toe mengden de Franse studenten die een jaar lang bij de Academie voor ICT en Media les volgen nauwelijks met de Nederlanders. Sinds ze samen in projecten moeten werken, gaat dit een stuk beter.
De Franse studenten volgen bij de opleiding Informatica de specialisatie Software systems of bij Technische Informatica Network engineering. Omdat de opleidingen merkten dat de Fransen bij aanvang van de studie een achterstand hadden, kregen zij een ander onderwijsprogramma dan de Nederlandse studenten aangeboden. Daar is dit jaar grotendeels van afgestapt, met het doel de Fransen en Nederlanders meer te mengen.
‘Ze krijgen tenslotte ook hetzelfde diploma als de andere studenten’, vindt docent Eddy Verhoeven, betrokken bij de wijziging van het curriculum. De studenten krijgen nu hetzelfde programma en dat heeft een positief effect op de integratie van de Franse studenten, merkten ze bij de opleiding. ‘Nederlandse studenten hebben er ook voordeel bij. De communicatie vindt plaats in het Engels en dat dwingt hen ook om goed na te denken voordat ze wat zeggen’, meent de docent.
Ook buiten de school gaan de Fransen en Nederlanders nu veel meer met elkaar om. ‘Dit is ook de bedoeling van de Franse organisatie die de buitenlandse studie voor de Fransen verzorgt’, aldus Verhoeven. (PM)
Punt. Of had jij nog wat?