Gezonde toetjes van Avans in de Metro

Studenten Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek uit Breda komen met hun project ‘gezonde toetjes’ op 1 juni in de Metro.

De studenten gaan in een groepje een yoghurt maken die extra gezond zou moeten zijn. Daarvoor gebruiken ze onder meer probiotica (melkzuurbacteriën) die de darmflora positief beïnvloeden. In producten als Yakult en Vifit zit die bijvoorbeeld.
Of de groep een eigen Vivit maakt, is de vraag. ‘Ik denk niet dat we onze studenten het resultaat laten eten, daarvoor moet toch meer onderzoek worden gedaan. Deze groep werkt er maar vier weken aan’, zegt docent Nicole van den Braak. ‘Het belangrijkste is dat de studenten onderzoek doen naar de werking van gezonde bacteriën. Ze gaan eigen probiotica maken en synthetische smaakstoffen – ontwikkeld door Chemiestudenten – verwerken. Ze moeten er dan bijvoorbeeld op letten dat de yoghurt niet gaat schiften. Ze willen ook proberen een vanillevla te maken.’

Van den Braak heeft het project voorgedragen bij het Platform Beta-techniek. Die heeft samen met de Hogeschool Utrecht een project opgezet om innovatieve studentenprojecten onder de aandacht van jongeren te brengen. Daarmee willen ze laten zien dat techniek veel meer is dan theorie en dat techniekstudenten op creatieve wijze bezig zijn met praktijkopdrachten.
Negen hogescholen hebben dertig projecten ingediend bij de organisatoren. Vier daarvan worden in de gratis kranten Spits en Metro voorgesteld. Andere inzendingen zijn via www.technotoppers.nl te bekijken. Ook via weblogs van studenten kunnen projecten worden gevolgd.

‘Gezonde toetjes’ is onderdeel van het project ‘functionele ingrediënten’ van het tweede studiejaar van de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu, waar de opleidingen Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek, Chemie, Milieukunde en Chemische Technologie bij horen. (PM)