Gratis bijles voor Friese scholieren

Studenten van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL) geven deze maand gratis eindexamentraining aan havo- en vwo-scholieren uit de regio.
‘De bijles is op individuele basis’, vertelt voorlichter Sarolta van Beek. ‘Scholieren kunnen via onze website opgeven in welke examenvakken ze graag nog bijles willen. Student belt hen dan meteen op om de eerste bijles in te plannen.’
Scholieren kunnen bijles krijgen in vrijwel alle examenvakken, van scheikunde en geschiedenis tot de talen, inclusief Fries. Van Beek verwacht volgende week na de meivakantie de eerste aanmeldingen. Scholieren krijgen les van studenten van de lerarenopleidingen, die hiervoor studiepunten of een kleine vergoeding krijgen.

De NHL is de enige hogeschool die gratis bijles aanbiedt. Wel organiseert de Universiteit Leiden al een aantal jaar een examentraining. Scholieren krijgen hier les in kleine groepen en moeten er voor betalen. (HC/HOP)