Justitie onderzoekt Eindhovens studentenconflict

De TU Eindhoven heeft ingegrepen in een conflict tussen het Eindhovens Studenten Corps (ESC) en studentenvereniging SSRE. Tegen SSRE loopt bovendien een onderzoek van justitie. Een aantal leden wordt verdacht van gijzeling en mishandeling.

Uit onderzoek van de universiteit is gebleken dat reünisten van het dispuut Pael van het ESC op 6 mei het clubgebouw van SSRE zijn binnengedrongen en daar vernielingen hebben aangericht. Het corps nam de verantwoordelijkheid op zich en verklaarde zich bereid om de schade te vergoeden. Leden van SSRE namen echter wraak: in de nacht van 8 op 9 mei stormden zij het dispuuthuis van Pael binnen om een drietal corpsleden geboeid en geblinddoekt te ontvoeren naar de SSRE-sociëteit. Daar werden ze urenlang vastgehouden, beschilderd en kaalgeschoren. Daarna later werden ze in hun onderbroek vastgebonden aan een boom op het universiteitsterrein. Een gewaarschuwde dispuutgenoot heeft hen uit hun benarde positie bevrijd. Het drietal deed aangifte bij de politie.

Beide verenigingen zijn door het bestuur van de TU Eindhoven op het matje geroepen. SSRE is daarbij het hardst aangepakt. De club heeft volgens het universiteitsbestuur de goede naam van de TU/e geschaad, wat ze op een officiële berisping komt te staan. Bovendien heeft SSRE de komende twee jaar een voorwaardelijke straf gekregen. Volgens een woordvoerder van de instelling worden alle banden met de vereniging verbroken zodra zich meer incidenten voordoen. ‘Ze krijgen niet direct subsidie van ons, maar TU/e kent wel bestuursbeurzen aan ze toe’, zegt hij. ‘Daarnaast worden veel van hun activiteiten door ons gesponsord en huren ze hun verenigingsruimte bij ons. Gaat het weer mis, dan is dat allemaal afgelopen.’ (TdO/HOP)