Mbo, hbo en universiteit onder één dak

Met de opening van het nieuwe Opleidingsinstituut Zorg en Welzijn in Amsterdam ging gisteren een uniek samenwerkingsverband tussen mbo, hbo en universiteit van start.

Het opvallende bakstenen gebouw waarin het nieuwe instituut gehuisvest is, staat op de campus van de Vrije Universiteit aan de prestigieuze Amsterdamse Zuidas. Het biedt onderdak aan zorg- en welzijnopleidingen van vier instellingen: de VU zelf, het VU-Medisch Centrum, ROC ASA en de Hogeschool Inholland. Ze leiden hun leerlingen en studenten zelfstandig op en bepalen in overleg op welke gebieden samenwerking zinvol is.
De vijftienhonderd studenten die het gebouw dagelijks bevolken, ontmoeten elkaar in de kantine, de bibliotheek en de computerruimtes, maar krijgen in de regel gescheiden les. Wel is het eenvoudig om binnen het instituut een extra module volgen.

‘De opleidingen kunnen gemakkelijker expertise delen en bijdragen aan elkaars vernieuwing’, zegt Joost Dekker, directeur van het nieuwe samenwerkingsverband. ‘Ze sluiten daardoor beter aan, wat de doorstroom van studenten ten goede komt.’ Ook kan het nieuwe instituut naar verwachting beter inspelen op de behoeften van de zorg- en welzijnssector in de regio.

Het VU Medisch Centrum, de Hogeschool Inholland en het ROC ASA werken lokaal al jaren samen in het zorgonderwijs. De oprichting van het nieuwe instituut gebeurde in goed overleg met de Zwolse Hogeschool Windesheim, de fusiepartner van de VU. (HC/HOP)