Mbo’ers in de houtwerkplaats van Avans

Drie dagen lang zijn elf studenten van het Koning Willem I college in Den Bosch in de houtwerkplaats van Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch te vinden. Het is vooral de praktijk die ze aanspreekt.

In die drie dagen maken de studenten kennis met het hbo. Het grootste verschil met het mbo is dat er veel meer praktijk is, vinden ze. ‘Op onze opleiding hebben we alleen praktijk gehad bij asfalt en landmetingen’, zegt Harm Kuijpers, derdejaars Infratechniek. En dat vindt hij jammer, want van ‘de praktijk leer je meer’. Hij wil graag een opleiding aan het hbo doen. ‘Ik ben pas 21 als ik klaar ben. Om dan te gaan werken en een opleiding in de avonduren te volgen, zie ik niet zo zitten.’
Van houten balkjes maken de mbo-studenten zogeheten uitkragingen. ‘Dat zijn een soort springplanken. Daarmee leren ze een inschatting maken van het krachtenspel’, legt Freek Schuijl, docent bij de Academie voor Bouwkunde en Civiele Techniek uit.
Morgenmiddag gaan ze de uitkragingen testen. De houten bouwwerken worden op de betonnen blokken achter de school gelegd. Aan beide zijden hellen de bouwwerken over, de ene kant iets meer dan de andere. Op beide zijden komt iemand te staan en dan is het afwachten hoeveel kracht de bouwwerken kunnen verdragen en of ze dus doorkrakken. (CB)

Klik op foto voor begroting

klik