‘Meer mkb’ers moeten internationaliseren’

Midden- en kleinbedrijf in Brabant zouden meer moeten exporteren. Waarom ze dat moeten, staat in het boek ‘Bewust naar het buitenland’, dat geschreven is door Marjolein Rojo, docent bij de Academie voor Marketing in Den Bosch.

Als mkb’ers willen overleven moeten ze naar het buitenland kijken, is de boodschap van het boek. ‘Dat gebeurt nu nog te weinig’, zegt Rojo. ‘Maar twintig tot dertig procent van mkb’ers exporteert. Als je de mondiale ontwikkeling ziet kun je niets anders dan door de grenzen heen kijken’, zegt Rojo.
Volgens haar is er te veel angst voor de buitenlandse markt. Ook de hoeveelheid concurrentie, juridische en fiscale drempels, buitenlandse talen en het gebrek aan mankracht houden de bedrijven tegen.

Om de mkb’ers over de drempel te helpen is er het sinds februari 2005 het project ‘Bewust naar het Buitenland’, waarvoor de docent het gelijknamige boek schreef. Het project, dat is opgezet door Avans Hogeschool, de Kamer van Koophandel in Eindhoven en de provincie Noord Brabant, stimuleert het midden- en kleinbedrijf uit de regio om te internationaliseren.
In het project worden deelnemende mkb’ers drie jaar lang ondersteund door een praktijkcoach en een deskundige docent. Ook willen de initiatiefnemers studenten door middel van afstudeeropdrachten kennis laten maken met het mkb. ‘Grote bedrijven als Shell, Unilever en verschillende banken zijn erg in trek onder studenten. Vanwege de status, de internationale uitstraling en de verdiensten. Daardoor mist het mkb veel kennis.’

Met het boekje hopen de initiatiefnemers nieuwe bedrijven voor het project te trekken. Momenteel nemen 18 mkb’ers eraan deel.

Het eerste exemplaar wordt woensdag 14 juni uitgereikt aan Hanja Maij-Weggen, Commissaris van de Koningin in Noord-Brabant. De overhandiging in het Atrium in Den Bosch maakt deel uit van het symposium ‘Czech it Out’, dat vierdejaarsstudenten International Business and Languages Den Bosch hebben georganiseerd.
Het symposium is voor iedereen gratis toegankelijk. Voor meer informatie en inschrijving zie www.czechitout.nl. (CB)