Nieuwe opleiding tot gymleraar

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen krijgt groen licht om de zesde eerstegraads lerarenopleiding lichamelijke opvoeding van Nederland te starten.
De Nijmeegse opleiding voorziet volgens het ministerie in de behoefte aan een nieuw type leraar bewegingsonderwijs. Volgens instituutsdirecteur Tjeerd de Jong van de HAN bereiden zijn toekomstige afgestudeerden hun leerlingen voor op een leven lang sporten. ‘Ze geven niet alleen gymnastiekles, maar helpen ook te ontdekken bij welke sporten leerlingen zich het prettigst voelen. Voor de een is dat recreatief tennis, voor de ander prestatiegericht turnen. Als ze maar in beweging blijven.’

Uit onderzoek dat de HAN heeft laten verrichten blijkt dat er in 2010 een tekort van minstens 170 gymnastiekleraren is. Om dat weg te werken moet de jaarlijkse instroom met zo’n 300 studenten toenemen. De bestaande vijf opleidingen zouden hier niet in kunnen voorzien.

Nijmegen maakt een voorzichtige start en laat in het eerste jaar hooguit zestig eerstejaars toe. Het CIOS in Arnhem zal de belangrijkste toeleverancier zijn. (HC/HOP)