Noorda nieuwe voorzitter VSNU

Sijbolt Noorda wordt per 1 december voorzitter van universiteitenvereniging VSNU. Hij volgt de huidige voorzitter Ed d’Hondt op, die de vereniging zes jaar heeft geleid.
Tot 1 september blijft de theoloog Noorda collegevoorzitter van de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam. Hij had zijn vertrek al eerder aangekondigd.

Noorda is gepokt en gemazeld in de universitaire wereld. In 1991 trad het voormalige collegelid van de Vrije Universiteit toe tot het bestuur van de UvA. Daar werd hij in 1998 collegevoorzitter. In 2003 werd hij na een ‘bestuurlijke fusie’ ook voorzitter van de HvA.
Noorda lag in het verleden onder vuur omdat de financiële situatie van de universiteit niet florissant was, terwijl het bestuur wel veel geld investeerde in een nieuwe bibliotheek. De prestigieuze bouwplannen leverden hem in de wandelgangen de bijnaam ‘de zonnekoning’ op.

Met Noorda krijgt de VSNU een bestuurder aan het roer die samenwerking met het hbo niet schuwt. Begin dit jaar zei hij dat het hoger onderwijs te scherp in twee kampen is verdeeld. ‘De universitaire opleidingen zijn in een zwart potje gestopt en de hbo-opleidingen in een wit. En op het moment dat een opleiding uit een wit potje onderzoek wil doen, raakt iedereen in paniek, omdat opleidingen die in het witte potje zijn ingedeeld niet mogen onderzoeken. Zo werkt het niet. Je moet opleidingen de kans geven zich te ontwikkelen, en denk dan niet aan een tweedeling in het stelsel, maar aan een stuk of zeven verschillende soorten hoger onderwijs. Doordifferentiëren betekent dat je veel meer kunt inspelen op de maatschappelijke wensen.’ (BB/HOP)