Ook hbo laat trage studenten dokken

Hbo-studenten die langer dan zes jaar studeren, moeten vanaf 2010 vierduizend tot achtduizend euro collegegeld betalen.
Als de plannen van Rutte doorgaan, krijgen hogescholen straks geen bekostiging meer voor studenten die meer dan twee jaar studievertraging oplopen. Hogescholen zijn van plan om een groot deel van de onderwijskosten op de langzame student af te wentelen. Dat meldt het Algemeen Dagblad vandaag.

De Hogeschool Zeeland wil bijvoorbeeld een ‘kostendekkend tarief’ vragen en zegt dat de gemiddelde kostprijs rond de achtduizend euro ligt. De Hogeschool Inholland overweegt volgens het AD 4265 euro te reken, evenveel als het collegegeld voor de commerciële universiteit Nyenrode. De Hanzehogeschool zal het tarief laten stijgen naarmate de student langer uitloopt.

Het gaat om een kleine groep hbo-studenten, aldus de HBO-raad. Want wie niet afhaakt, haalt in het hbo redelijk snel zijn diploma. De universiteiten lieten al eerder weten dat het ‘marktconforme collegegeld’ wel eens acht- tot vijftienduizend euro zou kunnen bedragen. (BB/HOP)