RUG wint eerste universiteitsquiz

De Rijksuniversiteit Groningen heeft de finale van de UQ 2006 gewonnen. Het verschil met de tegenstander, de TU Delft was slechts vijf punten. Het gat werd al in de eerste ronde van de quiz geslagen.

Met de verveelde arrogantie die Maarten van Rossem eigen is, presenteerde hij ook deze finale van de universiteitsquiz van de VPRO. Hij stelde de vragen en was tegelijkertijd het enige jurylid van de debatronde. Daarin gaf hij punten voor opbouw en presentatie.
In die ronde verdedigden de Groningers de stelling dat ontgroeningen in studentenverenigingen verboden moeten worden. Een ontgroening is discriminatie op grond van leeftijd, vond het team. Dat vond Van Rossem een valide argument.
De TU Delft kreeg een heel andere stelling toegewezen: de overheid moet alleen studies financieren die maatschappelijk relevant zijn. Natuurlijk, zei de studente van de TU Delft, want de overheid moet ons geld goed besteden. Listig stelde ze daarna dat alle studies maatschappelijk relevant zijn, dus dat de overheid ook alle studies moet bekostigen. Ook dit kon de goedkeuring van Van Rossem wegdragen.

Frits van Oostrom, president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, maakte de winnaar bekend. Volgend jaar komt er weer een UQ, stelde Van Oostrom, want de makers hebben van de hoofdprijs een wisselbokaal gemaakt. ‘En dat is in de moeilijke tombola die de publieke omroep in Nederland tegenwoordig is – of vlooiencircus, spookhuis, vul maar in – een hele slimme, intelligente zet geweest.’
Toch staat te bezien of het televisieprogramma een blijvertje is. Heel veel belangstelling voor de uitzendingen was er namelijk niet. De finale had een kijkdichtheid van 0,7 procent, ongeveer 113.000 kijkers. (BB/HOP)