Voorlichting geven over Aids in Afrika

Freek Verreijen, tweedejaarsstudent Social Work in Den Bosch, gaat van juli tot en met januari naar Malawi. Hij gaat cursussen geven aan Afrikaanse jongeren zodat ze straks zelf voorlichting kunnen geven over aids.

Aids is in Malawi doodsoorzaak nummer 1. Een op de zes bewoners sterft eraan. Er wordt nauwelijks over gesproken, omdat er een groot taboe op rust, zegt Freek. Door voorlichting kan er veel voorkomen worden, denkt hij.
De student gaat voor de Nederlandse stichting Eva Demaya, die grotendeels wordt gerund door Malawiërs, werken. Hij gaat samen met Iris Siemons, derdejaarsstudent Sociaal Cultureel Werk aan het ROC in Tilburg. Zij gaat zich voornamelijk met drama, muziek en dans voor kinderen bezighouden. Freek gaat in Malawi een manifestatiedag organiseren waarop hij jongeren gaat werven voor de cursus. ‘Het is de bedoeling dat ze een voorlichtingsprogramma gaan maken om straks zelf voorlichting te geven. Ik begeleid ze daarin.’

Om dit project te bekostigen zijn er verschillende activiteiten opgezet in Tilburg en Den Bosch. In de hal van Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch is er van maandag 29 mei tot en met donderdag 1 juni een fotocollage te zien en er staat een informatiestand over Malawi. Op donderdag 1 juni is er een djembé-workshop. Kosten hiervoor bedragen 5 euro. Inschrijven kan bij de informatiestand. De workshop is van 13.00 tot 14.30 uur in lokaal F008. Op 8 juni is er in muziekpodium Paradox in Tilburg een benefietavond met bandjes. De entree bedraagt 5 euro. Eind juli organiseren eerstejaarsstudenten Social Work in Den Bosch een veiling. Alle opbrengsten komen ten goede aan het aidsproject. (CB)