BE-student wint masteropleiding

Vierdejaarsstudent Bedrijfseconomie Koen Vermeulen uit Breda heeft een masteropleiding voor register controller bij NIVRA-Nijenrode gewonnen. Financiële dienstverlener Eiffel schreef de wedstrijd uit.

De eersteprijswinnaar, Ron Francis uit Arnhem, kon kiezen tussen de opleiding of een Renault Mégane Cabri en koos voor de auto. Zo kreeg Vermeulen automatisch de opleiding als prijs. ‘In eerste instantie had ik de cabrio wel gewild, maar na een dag of vier bedacht ik dat de cashflow van een masteropleiding groter is dan van een auto. Die schrijf je in tien jaar af. Met deze opleiding krijg ik de kans me persoonlijk te ontwikkelen. Het schijnt dat de opleiding ook tussen de 20 en 30 duizend euro kost.’
Een dag voordat hij de prijs won, had hij net een contract ondertekend bij baggerbedrijf Boskalis. Hij zou projecten gaan doen in het verre Oosten. Dat gaat nu dus niet door. ‘Ik ben nog jong, 20 jaar, dus als ik eerst vier jaar studeer, kan ik daarna nog makkelijk aan de slag.’
Om de prijs te kunnen winnen moesten studenten de rol van projectcontroller in een fictief bedrijf in oranje-artikelen op zich nemen. In de eerste ronde moesten ze een analyse maken van het bedrijf. De twintig studenten die in die ronde de beste waren, gingen aan de slag met oplossingen. De vijf studenten met de beste oplossingen mochten die op 20 juni presenteren.
Volgens Vermeulen werd zijn aanpak door de jury gewaardeerd omdat hij duidelijke keuzes had durven maken. Hij stelde bijvoorbeeld onder meer voor om de producten niet in een lage loonland als Polen te laten maken, maar in Nederland. ‘In Polen is wel goedkoper, maar de levertijd is langer. Als je in Nederland laat produceren, kun je dus later je bestelling doen. Het product was seizoensgebonden, als Oranje niet verder komt, stopt de verkoop.’ (PM)