Britten mogen weer afstuderen

Britse studenten kunnen opgelucht adem halen. Hun docenten delen weer cijfers uit nu de slopende salarisonderhandelingen tussen Britse vakbonden en universiteiten voorbij zijn.

Al maanden weigerde een groot deel van de Britse universitaire docenten tentamens te beoordelen. Ze bleven lesgeven, maar door de boycot konden studenten niet afstuderen of overgaan naar het volgende studiejaar.
De docenten eisten twintig procent salarisverhoging. Die hebben ze niet gekregen, maar de winst is toch fors: de komende drie jaar gaat hun loon met minimaal 13,1 procent omhoog. Voor schoonmakers, beveiligers, receptionisten en ander ondersteunend personeel pakt de loonsverhoging zelfs hoger uit, melden de vakbonden.

In het Verenigd Koninkrijk worden binnenkort de collegegelden tot op zekere hoogte vrijgegeven. Mocht dat de instellingen veel winst opleveren, gaan de lonen in het derde jaar nog meer omhoog.

De leden van de vakbonden moeten de deal nog accepteren, maar volgens de Britse kranten zal dit naar alle waarschijnlijkheid weinig problemen opleveren. (BB/HOP)