Buddy’s helpen scholieren

Te veel vmbo’ers en mbo’ers verlaten hun school zonder diploma. Hun motivatie neemt enorm toe wanneer zij hun problemen kunnen delen met een ‘buddy’.
Dat stellen de ChristenUnie en de HBO-raad. Samen pleiten zij voor een ‘financiële injectie’ in ‘buddy-projecten’, die lokaal al veel resultaat opleveren. In die projecten praten de leerlingen regelmatig met studenten die dezelfde achtergrond hebben als zij en die hun problemen herkennen.

Volgens de HBO-raad en de ChristenUnie zijn de resultaten zo positief, dat structurele investeringen op zijn plaats zijn. Kamerlid Arie Slob: ‘Elke scholier die we op deze manier binnenboord kunnen houden of naar een hoger plan kunnen begeleiden, is de moeite waard om in te investeren.’ (BB/HOP)