Duitse clowns jatten presentielijsten

Duitse studenten stormen als clown verkleed de collegezalen binnen en jatten de presentielijsten. Zo protesteren zij tegen de aanwezigheidsplicht. Aanwezigheid is geen prestatie, zeggen de actievoerders tegen het Duitse dagblad Der Spiegel.

‘Klauen’ is Duits voor ‘jatten’ en klinkt ongeveer hetzelfde als ‘clown’. Vandaar het woord Listenclown, oftewel: ‘lijstenclown’ of ‘lijsten jatten’. Wie durft er nog te beweren dat Duitsers geen gevoel voor humor hebben?
Niet overal komen ze met rode neuzen en malle pruiken de collegezaal binnenwandelen, maar in Berlijn en Hamburg deden ze dat wel. Op andere plaatsen verdwijnen de lijsten ook verdacht vaak, maar dan in stilte.
In een oproep om de aanwezigheidslijsten te stelen, schrijven actievoerders: ‘Hoe vaak ga je niet dood van verveling in een gortdroog seminar, alleen maar om na afloop je naam op de lijst te kunnen zetten? Hoe vaak mis je de helft van een seminar omdat de studenten op de voorste rijen zitten te keuvelen en alleen maar gekomen zijn vanwege de aanwezigheidsplicht? In plaats van interesse voor de stof te wekken vragen de docenten: was je er wel elke keer? Wij hebben geen zin in zulke controle. Jat de lijsten!’ (BB/HOP)