‘Goedkoper dan in het café’

Na een dag hard werken even een biertje of wijntje drinken op school. Het kan sinds deze week in Den Bosch. Na 16.00 uur gaat de tap open in het Grand Café.

Barkeepers Daan Willems en Kim Ravestein zijn er klaar voor. De tap is gepoetst, de lampen zijn aan en overal staan olijven en nootjes. Het duurt niet lang of de eerste gasten komen binnen. Het is nog even wennen. Vooral voor de medewerkers, zegt Daan. ‘Sommigen komen hier ’s ochtends of ’s middags een rustig plekje opzoeken. Ze nemen hun gratis koffie mee. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik kan de boel wel sluiten als iedereen zijn eigen brood en drinken meeneemt.’ Op de deuren staat daarom nadrukkelijk vermeld dat consumptie verplicht is. In het café zelf zijn onder andere broodjes, tosti’s, salades en borrelhapjes te verkrijgen.
Studenten weten de weg naar het café al wel te vinden. Vier eerstejaarsstudenten Bouwkunde hebben hun bouwtekeningen op de stamtafel uitgespreid. Voor de studenten is het café een verademing. ‘De hele dag zitten we tussen jongens. Eindelijk kunnen we ook vrouwen ontmoeten’, laten de studenten weten. En de prijzen vinden ze ook meevallen. ‘Het is hier een stuk goedkoper dan in het café’, zegt Sander Remkes.
Zijn studiegenoot Mark Romme vindt het alleen jammer dat er pas vanaf 16.00 uur alcohol te krijgen is. Maar daar is de rest het niet mee eens. ‘Als er eerder alcohol vloeit, is er geen houden aan’, denkt Wahdat Harhad. (CB)

Het Grand Café is van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 20.00 uur geopend.

Klik op foto voor vergroting

klik