Innovatie in een Hummer

De Innovatiestuurgroep West-Brabant, waar ook Avans Hogeschool bij betrokken is, heeft weer wat nieuws bedacht om ondernemers te prikkelen: ze worden bezocht met een verlengde Hummer waarin ze onder meer via LCD-schermen voorlichting krijgen over innovatie.

De innovatiestuurgroep bezoekt in de periode van 13 tot en met 23 juni 150 ondernemers in West-Brabant met het doel hen tot innovatie te bewegen. Eerder probeerde de stuurgroep bedrijven te bereiken via een zogenaamd Innovatiekabinet: de ondernemer mocht plaatsnemen in een soort pashokje waarin hij persoonlijk uitleg kreeg.
Nu kan de directeur of eigenaar van een bedrijf dus plaatsnemen in een verlengde Hummer, volgens de organisatoren een spectaculaire auto. In de auto krijgt hij filmpjes te zien van ondernemers die erin geslaagd zijn hun bedrijf te vernieuwen. Zoals een leverancier in varkensvoer uit Oosterhout die nadat de varkenshouderij in Brabant instortte, overging op het maken van afbreekbaar plastic van dezelfde grondstof (frietresten) als het varkensvoer.
Behalve uitleg krijgen de deelnemers ook een ‘innovatievoucher’ uitgereikt. Die geeft recht tot een gratis innovatiescan door ondernemersnetwerk Syntens. Daarmee kunnen ondernemers de bedreigingen en kansen voor hun bedrijf laten vaststellen. Wil de ondernemer vernieuwen, dan kan hij een subsidie van 5000 euro krijgen.
Studenten van de Academie voor Marketing en Small Business Management in Breda kunnen bij het onderzoek worden betrokken.
Inmiddels krijgen al 220 bedrijven ondersteuning bij het innoveren. Innoveren is belangrijk om de concurrentie met lage loonlanden aan te gaan, is de gedachte achter de stuurgroep, waarin behalve Avans onder meer de Kamer van Koophandel West-Brabant, de hogeschool NHTV, de Rabobank en West-Brabantse gemeente deelnemen. (PM)

klik