OALT-docenten krijgen onderwijsakte

De OALT-docenten die een duaal bijscholingstraject volgden, kreeg gisteren zijn diploma bij de Pabo in Breda

Het bijscholingstraject werd twee jaar geleden bij Avans eenmalig ingevoerd. De overheid schafte de subsidie voor OALT-leerkrachten (Onderwijs in Allochtone Levende Talen) af. De docenten verloren hun baan. Via het traject konden zij hun gewone onderwijsakte halen en volwaardig groepsleerkracht worden.
Bij Avans startten achttien studenten met de tweejarige opleiding. Acht van hen kregen gisteren officieel het pabo-diploma uitgereikt. Drie studenten moeten nog enkele onderdelen van de opleiding afronden en zullen later dit jaar afstuderen. De overige deelnemers vonden het onderwijstraject te zwaar en haakten voortijdig af.
‘Het zijn speciale studenten. Ze moesten opeens een opleiding combineren met een baan en een gezin. Door hun achtergrond hebben ze veel intellectuele bagage’, aldus Muzaffer Yanik van de Pabo.
Voor de studenten was het raar om ineens weer in de collegebanken plaats te moeten nemen. ‘We waren zelf docenten en gewend aan lesgeven. Nu moesten we ineens naar leraren luisteren en opdrachten maken. Het was een zware studie, maar ik ben trots op de studenten die het diploma hebben gehaald’, aldus de pas afgestudeerde Nazan Öztürk. (MvD)