Xplora populaire werkplek bij studenten

Studenten werken graag in Xplora in Den Bosch, met de boeken en computers binnen handbereik. Het is alleen erg druk bij de computers.

Een plekje opzoeken bij de internetcomputers is geen optie, want daarop is Word niet geïnstalleerd. En dat zal ook niet gebeuren, zeggen Xplora-medewerkers, want die computers zijn bestemd om snel iets op internet op te zoeken. Andere werkplekken kunnen wel worden besproken, maar nog niet voor ieder uur.
Erg onhandig, meent Christine Langeraar, docente Engels bij de Academie voor Financieel Management. Deze afdeling heeft het afgelopen blok geëxperimenteerd met tutorgroepen in Xplora. ‘Toevallig had ik mijn tutorgroep de eerste twee uur en die tijden kon je niet reserveren. Ik denk dat ze er vanuit waren gegaan dat er dan genoeg plek zou zijn.’ Dat blijkt een fabeltje, de studenten staan vaak om half negen al in drommen bij de deur. En houden alvast plekjes voor hun clubje bezet. ‘Het is dus lastig om met twee tutorgroepen naast elkaar te zitten’, zegt Langeraar. Door de splitsing kan de docent ook niet beginnen met de centrale instructie, zoals ze altijd gewend was.
Ondanks de drukte valt het mee met geluidsoverlast. ‘Er is bijna geen ruis’, zegt de docente. ‘Je zit aan een ronde tafel. Ideaal voor overleg.’ En, denkt ze, ‘als mensen eenmaal gewend zijn, is het een geweldige leeromgeving.’
Maar het overzicht in een klaslokaal is beter, vindt ze. Bij de Academie voor Financieel Management is daarom besloten om het volgende schooljaar in ieder geval de eerste tutorbijeenkomsten weer in een lokaal te laten plaatsvinden.

Volgend jaar wordt alles anders, weten de medewerkers van Xplora. Met ingang van het nieuwe schooljaar kunnen studenten er vanaf acht uur ’s ochtends terecht. Op maandag, dinsdag en donderdag zelfs tot half negen ’s avonds. De reserveringen zullen voortaan digitaal gaan, inclusief de eerste twee uur. (MvH)