Afstudeerscriptie in boekvorm voor geslaagden HBO-Rechten

De opleiding is trots op ze. Daarom krijgen de tachtig studenten HBO-Rechten die vandaag afstuderen hun afstudeerscriptie in boekvorm. Ze zijn de eerste hbo-juristen in Nederland die de arbeidsmarkt opgaan.

In 2002 startten de afstudeerders als eersten in Nederland met de opleiding. In die vier jaar heeft de opleiding het werkveld voor zich gewonnen. Bovendien is ze in het Elsevier-studentenonderzoek dat in oktober 2005 verscheen, uitgeroepen tot de beste HBO-Rechtenopleiding in Nederland. Hoewel directeur Gerard Hupperetz deze cijfers nuanceert, is hij wel trots op de prestatie: ‘Het is vooral belangrijk voor de motivatie van de medewerkers.’

De directeur heeft veel moeten lobbyen de afgelopen jaren. En niet zonder succes. Waar bij de start nog veel argwaan bestond tegenover de hbo-juristen, ligt de arbeidsmarkt nu voor ze open. Randstad uitzendbureau biedt de negentig eerste afgestudeerden zelfs een baangarantie. De studenten zijn vooral populair vanwege hun praktische kennis.
Een groot deel van de afgestudeerde studenten wil echter doorstuderen, tot spijt van Hupperetz. ‘We moeten geen vooropleiding worden van de universiteit’. Toch maakt de opleiding het studenten die willen doorstuderen aan een universiteit gemakkelijker. De top van de opleiding kan via een schakelprogramma naar de universiteiten van Tilburg en Maastricht.
De Juridische Hogeschool Avans-Fontys is een samenwerkingverband tussen Avans Hogeschool en Fontys Hogescholen. (MvH)