HAN en NHTV grootste groeiers in het zuiden

Vlak voor de zomervakantie noteren van alle hogescholen in Zuid-Nederland de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) en de NHTV in Breda de grootste toename in vooraanmeldingen: allebei ruim negen procent groei. Avans Hogeschool houdt met 3,1 procent meer vooraanmeldingen de landelijke groei van 4,9 procent net niet bij.
Fontys Hogescholen en de Hogeschool Zuyd groeien nog minder dan Avans: respectievelijk 1,5 en 1,1 procent. Vooral de achterblijvende cijfers bij Fontys zijn verrassend. Tot vorig jaar groeide Fontys jaarlijks meer dan gemiddeld. Ook in het afgelopen jaar leek de zuidelijke hbo-gigant op absolute en relatieve groei af te stevenen. In april lag Fontys nog ruim twee procent voor op het landelijk gemiddelde. Inmiddels is die voorsprong omgeslagen in verlies van marktaandeel.

Bij Avans Hogeschool doet de meest indrukwekkende verschuiving zich voor bij de Pabo. Daar hebben zich 220 gegadigden gemeld: 86 meer dan een jaar geleden. (FG)