Oud-student Seth de Rooij wint Archiprix

Met zijn plan ‘De zolder van Duitsland’ heeft Seth de Rooij de Archiprix gewonnen. De Rooij is oud-student van de Academie voor Bouwkunde en Civiele Techniek in Den Bosch en studeerde er in 1999 af.

‘De zolder van Duitsland’ heeft de herbestemming van een pakhuis (de Erlweinspeicher) uit 1914 in Dresden als onderwerp. Behalve een diepgaande studie naar de ruimtelijkheid van het gebouw heeft De Rooij ook de huidige omgang van Dresden met haar geschiedenis in het ontwerp betrokken. De rol van de Duitse kunst, waarin het thema van de ‘Vergangenheitsbewältigung’ nadrukkelijk aan de orde komt, vormt de aanleiding voor de nieuwe bestemming van het getransformeerde pakhuis tot ‘Zolder van Duitsland’. In het juryrapport wordt het plan van de oud-student van ABCT een ‘geniaal ontwerp’ genoemd.

Voor de Archiprix was ook oud-student Kim van Cauter genomineerd. Zij studeerde in 1998 af aan de Academie voor Bouwkunde en Civiele Techniek.
De Archiprix wordt jaarlijks uitgereikt aan aanstormend talent in de architectuur.
Voor deze prijs selecteren de academies voor bouwkunst en de technische universiteiten hun beste studentenplannen. Kijk voor het winnende ontwerp op www.archiprix.nl. (CB)