Avans scoort bovengemiddeld in studentenoordelen

Avans Hogeschool krijgt in studentenonderzoeken bovengemiddelde cijfers, met uitzondering van de Tilburgse vestiging, die bijna onderaan de lijst staat. De Christelijke Hogeschool Ede krijgt de meeste lof van haar studenten.

Dat blijkt uit de resultaten van de gisteren verschenen database Studie Keuze Informatie 2006. Daarin zijn de oordelen verzameld van 45 duizend studenten die tussen 2004 en 2006 zijn ondervraagd door het onderzoekscentrum Choice. De cijfers vormen de basis voor onder meer de website studiekeuze123.nl en de Keuzegids Hoger Onderwijs, die in oktober verschijnt.
Op het rapport van de Christelijke Hogeschool Ede staat een 7,24. Dat is hoog, ook in vergelijking met andere middelgrote hbo-instellingen. De NHTV in Breda krijgt een kwart punt minder en staat tweede.
Onder de grote hogescholen (of vestigingen daarvan) is een brede kopgroep. Daarin bevinden zich Windesheim, de HAN (Arnhem), Hogeschool Zuyd (Sittard en Heerlen), Avans Hogeschool (Den Bosch), Hogeschool Zeeland, de Haagse Hogeschool en de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Die scoren allemaal tussen de 6,82 en 6,91, wat een verwaarloosbaar verschil is. Avans Breda staat daar net onder en kreeg een cijfer 6,79. Tilburg, dat bij de kleine vestigingen hoort, kreeg een 6,45.

Eigenlijk is vooral het verschil tussen kop en staart groot. Bij de grote hbo-vestigingen eindigt Inholland vier keer onderaan: Diemen, Rotterdam, Alkmaar en Haarlem. Het verschil tussen Inholland Haarlem en de beste reuzen is bijna een half punt.
Van de middelgrote instellingen – waar de hooggewaardeerde CHE toe behoort – krijgen ook twee Inholland vestigingen het minste applaus. Met een 6,35 moet Inholland Delft al zijn concurrenten boven zich laten. Ook de Haagse vestiging reikt niet hoger dan een 6,44.
Alleen het particuliere HBO Nederland doet het beroerder. Die instelling krijgt een 6,3 van haar studenten. HBO Nederland kwam onlangs in opspraak omdat de hogeschool ten onrechte pronkte met allerlei keurmerken.
Traditiegetrouw scoren drie kleine hogescholen goed: de Gereformeerde Hogeschool Zwolle, de TH Rijswijk en de kunstacademie Artez in Arnhem. Zij zijn de enige die een zeven scoren. Maar ook zij kunnen Ede niet bijbenen.

Gemiddeld krijgen hogescholen een zeven min van hun studenten. De universiteiten oogsten iets meer lof, namelijk een zeven. Zij doen het vooral beter wat betreft de inhoud van hun opleidingen, faciliteiten, docenten en de manier waarop ze met hun studenten communiceren. Op deze onderwerpen scoren zij ongeveer een half punt hoger dan het hbo. (PM, BB/HOP)